Piketty hack-at-thon

By December 7, 2014 Uncategorized 3 Comments

De verdwijnende middenklasse en automatisering/robotisering zijn grote maatschappelijke thema’s en volop in het nieuws. Twee invalshoeken komen daar steeds bij terug: het model van Piketty (R>G) en automatisering/robotisering onder invloed van exponentiële technologie uit onder andere The Second Machine Age . Dit heeft ook verregaande consequenties voor de houdbaarheid van, onder andere, onze democratie.

Ook het onderwijs zou hier meer mee moeten doen. Ik vind dat we het niet kunnen maken om onze leerlingen hier niet over na te laten denken en ze de tools in handen te geven om die toekomst zelf vorm te geven. Maar dat vergt wel een vakoverstijgend/holistische (economie, geschiedenis, sociologie, wiskunde,techniek, informatica, etc) blik en benadering. Een benadering die bijna niet voorkomt in het Voortgezet Onderwijs. Daarnaast is er ook weinig aandacht voor digitale geletterdheid en digital awareness. Ook dat is nodig om als individu de wereld te begrijpen en vorm te geven.  Het aanstaande curriculum herontwerp, onder de noemer onderwijs2032, biedt kansen om dit vorm te geven, maar dan niet old school met weer een commissie van grijze oude mannen! Ook het ontwerpen van het curriculum vraagt een multidisciplinaire aanpak en een andere manier van werken.

Hoogste tijd voor een Pickety hackathon!

Thema  

Ongelijkheid en robotisering. Wat is dat? Wat zijn de oorzaken en gevolgen? Hoe moeten we daar als maatschappij mee  omgaan? Thomas Piketty (Capital 21st Century) meets Erik Brynjolfsson (Second Machine Age) .

Waarom?

  • Een experiment hoe curriculumontwerp tot stand kan komen. Hoe ziet dat proces er eigenlijk uit? Wie zouden daar aan deel moeten nemen? Hoe ziet een vakoverstijgend curriculum eruit? Best practices delen en het goede voorbeeld geven.
  • De curriculumvernieuwing komt mede voort uit deze thematiek. Naast het feit dat het een mooie dubbele laag is, kunnen leerlingen en docenten met deze ideeën gelijk aan de slag
  • Aandacht genereren voor mogelijkheden van curriculumvernieuwing en thematiek. Ook onder docenten.

Curriculum

  • multidisciplinair (in ieder geval geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijwetenschappen, wiskunde, informatica, techniek, ontwerpkant van vakken, andere science vakken?) curriculum: koppelen doelen, nieuwe doelen, lessenseries en lesvoorbeelden.
  • Naast meer traditionele (vak) kennis en vaardigheden ook aandacht voor digitaal geletterdheid en digital awareness: programmeren/scripts, zoekvaardigheden, Big Data, Apps, technologische ontwikkeling, micro-productie als oplossing (Maker Education)
  • In de vorm van grote vakoverstijgende projecten/challenges en design thinking. Maar ook individuele lessen.
  • Inpassen van andere didactisch/pedagogische modellen als blended learning, game based learning, maker education
  • Leerling eindproducten: data visualisatie, prototypes technologische oplossingen, robots, scenarios, games, blogs, essays, multimediaal storytelling, advies gemeentes/politiek/maatschappelijke organisaties/etc. etc. The sky is the limit.
  • Nieuw materiaal/bronnen
  • Gepubliceerd op een wiki onder een Creative Commons License.

Tijd en plaats

Freedom Lab

Zaterdag 7 maart, Freedom Lab in Amsterdam www.freedomlab.org

Freedom Lab is echt de beste plek om dit te faciliteren. We hebben alle faciliteiten tot onze beschikking: prachtige ruimtes, prototype spullen en gadgets. 

Personen

Wie gaan er mee doen? Wie niet? Docenten, leerlingen, wetenschappers, technologie-experts, ontwerpers, politici en nog veel meer. Dé Piketty expert Robert Went, een aantal docenten, Freedom Labbers en kamerleden hebben al toegezegd. Om het overzichtelijk te houden is het invitation only. Suggesties zijn welkom! Inschrijven kan via het volgende formulier: link

(Nog een laatste toevoeging. Dit is helemaal geen pleidooi om het curriculum landelijk zo vorm te geven, vakken af te schaffen, vernieuwing af te dwingen of een pleidooi dat kennis veroudert. Het is niets meer en minder dan een verkenning van wat er allemaal mogelijk is. Dus niet gelijk moord en brand schreeuwen 🙂 )

image source: Jam Visual Thinking

3 Comments

  • Karin says:

    Toch een vraag, ik zal wel weer de criticaster zijn. Over welk curriculum hebben we het, alleen VO? Het is zo onvoorstelbaar jammer dat de lijn start en stopt bij VO , dit gezien de vraag wie je bent en wat je doet. Waar is de doorlopende lijn? Het is toch veel mooier om ook rekening te houden met het vervolg ….als we nu VO veranderen…is het dan niet slim ook MBO, HBO en WO mee te laten doen? En…invitiation only….selectie bij de poort…door wie?

    • jelmer evers says:

      Ja opzet is VO. Maar wie weet. Het is een experiment dus misschien komen er hele andere dingen uit. Er is veel animo, ruimte is niet oneindig en ik wil ook leren van het proces, vandaar besloten karakter. Om het de volgende x meer open te gooien wil ik het nu overzichtelijk houden. Ik ga met een aantal mensen een gebalanceerde groep samenstellen aangezien ik het zelf organiseer 🙂

  • Laurens says:

    Jelmer, mooi. Als je kijkt naar de echte toekomst zal 80/20 van Alle lineaire taken gedaan worden door automated robots ( singularity): o.a. computers coderen zelf) en landen India, Zuid Africa (Daniël Pink zit er niet ver naast: a whole New mind) het linker brein zal steeds minder ‘ belangrijk’ worden en ‘rechts’ zal extreem belangrijk worden: creativiteit, openheid, innovatie, design, emotionele intelligentie, PUrpose, etc. Leiderschaps ( ontwikkkeling van het kind… Zou heel graag eens met je van gedachte wisselen. curiculla zullen hier dus o.a. rekening mee dienen te houden. Vrg Laurens van Geffen. @LaurensMLS

Leave a Reply